Efter tandudtrækning/operation

• Såret skal være i ro.
    Undgå at berøre det med fingre eller andet. Undgå at ”pille” i det med tungen eller at ”suge” såret.
  • Tandbørstning skal foretages morgen og aften.
    Det er vigtigt for helingen, at munden holdes ren. Undgå dog selve området hvor såret og eventuelle tråde er.
  • Mundskylning er alene aktuel efter operationer, specielt hvor såret er syet.
    Den første dag skylles meget forsigtigt. De følgende dage skylles munden grundigt efter måltiderne samt morgen og aften, indtil trådene er fjernet. Til mundskylning anbefales Klorhexidin opløsning 0,1% eller kold kamillete. Mundskylning er ikke nødvendig, hvis der alene er foretaget almindelig tandudtrækning.
  • Kosten må de første dage gerne være blød og kold.
    Vent med at spise til bedøvelsen er forsvundet! Det er vigtigt, at kosten er nærende og vitaminrig. De følgende dage kan kosten gradvis ændres til normal konsistens. Undgå at tygge i området/siden med såret.
  • Rygning forsinker sårhelingen og bør undgås.
  • Smerter kan forekomme de første dage efter indgrebet.
    1-2 smertestillende tabletter indtil 3 gange om dagen kan sædvanligvis afhjælpe smerterne. Er smerterne stærke og tiltagende, bør klinikken kontaktes.
  • Hævelse kan opstå efter indgrebet og når sin største udbredelse 2-3 dage efter.
    Hævelsen kan holde sig i yderligere nogle dage. Dette er ikke udtryk for betændelse. Hævelsen kan evt. mindskes ved at lægge koldt omslag (ispose) på kinden den første og anden dag. De følgende dage kan moderat varme i form af varmelampe eller –pude 10 min., 2-3 gange daglig anvendes. Er hævelsen kraftig eller tiltager i størrelse, optræder der synkebesvær eller temperaturstigning, bør klinikken kontaktes.
  • Fysiske anstrengelser bør begrænses mest muligt de første 2 døgn.
    Lig højt med hovedet på en ekstra hovedpude den første nat. Blødningen kan behandles ved i opretsiddende stilling at lægge en fast, ikke for lille tampon af gaze over såret og holde den der et kvarter ved at bide fast sammen. Behandlingen kan om nødvendigt gentages. Lykkes det ikke på denne måde at standse blødningen, må klinikken kontaktes eller anden lægelig hjælp.